Jak zdrowo schudnąć w dwa tygodnie?

Czy w dwa tygodnie można schudnąć? Oczywiście, że tak. To, ile i jak schudniesz zależy jednak tylko od Ciebie – na efektywne odchudzanie składa się bowiem bardzo wiele czynników. Nie spodziewaj się, jednak, że “uczciwie” stracisz 10 czy 15 kilogramów – bez wdrożenia rygorystycznej diety-cud jest to po prostu niemożliwe, a że diety takie mają o wiele więcej wad, niż zalet, toteż tutaj nie będziemy o nich wspominać. Na dietetyk.edu.pl stawiamy tylko na skuteczne i sprawdzone rozwiązania.

Jeśli jednak odpowiednio podejdziesz do tematu, masz spore szanse, aby w dwa tygodnie stracić kilka zbędnych kilogramów – i to  bez efektu jojo! Jak to możliwe? Zapoznaj się z naszym poradnikiem!

Ile można schudnąć w dwa tygodnie?

Z góry wypada ostrzec, że według dietetyków zdrowe chudnięcie to takie, które dopuszcza zrzucenie 1,5-2 kg w tygodniu – w dwa tygodnie powinieneś więc pozbyć się około 3-4 zbędnych kilogramów. Być może wydaje Ci się to małym wynikiem, biorąc pod uwagę, że twórcy różnorakich cudownych diet obiecują często schudnięcie w tym samym czasie nawet o 15  kg, ale pamiętaj – do celu lepiej dojść małymi, acz pewnymi krokami.

A teraz – do brzegu: 

Co zrobić, aby schudnąć?

Musisz wiedzieć, że do zrzucenia zbędnych kilogramów sama dieta, nawet ta najbardziej rygorystyczna, po prostu nie wystarczy. Konieczne jest bowiem bardzo silne odpowiednia jakość wypoczynku, samozaparcie i tak zwany mental – zwłaszcza, kiedy wydaje się, że odchudzanie w ogóle się nie udaje – a przede wszystkim: aktywność fizyczna. Bez tej ostatniej, kolokwialnie mówiąc, “daleko nie zajedziesz”. Choć trening nie musi być szczególnie intensywny (a na początku programu wręcz nie powinien być), stanowi on nieodłączną część poprawnego, zdrowego odchudzania. Bez niego nawet najlepsze suplementy odchudzające nie dadzą takiego efektu, jaki powinny. 

Jak jeść, by schudnąć?

Aby naturalnie i zdrowo schudnąć, powinieneś wprowadzić w swoją dietę produkty zawierające dużą ilość substancji takich, jak tłuszcze, białka, węglowodany oraz witaminy. Stawiaj na żywność sezonową – dbaj o to, aby warzywa, jakie pojawiają się na Twoim stole były zawsze świeże i pochodziły z możliwie jak najwyższej jakości upraw. Unikaj natomiast kategorycznie potraw przetworzonych – dań “w słoikach”, soków zagęszczonych, napoi gazowanych oraz innych tego typu gotowców. Co do soków – najlepiej będzie, jeśli po prostu zaczniesz przygotowywać je samodzielnie. Jeśli nie jesteś w stanie tego zrobić, pij wysokiej jakości naturalne soki NFC, lub po prostu zastąp je porcją owoców. 

A co konkretnie możesz jeść na diecie odchudzającej? Oprócz wcześniej wspomnianych warzyw i owoców stawiaj na różnego rodzaju kasze oraz ryby. Oczywiście, w przeciwieństwie do owoców i warzyw nie musisz spożywać ich na surowo. Dobrze będzie jednak, jeśli zrezygnujesz z potraw odsmażanych, chyba, że jesteś w stanie postawić na “zdrową” wersję tłuszczu – wysokiej jakości masło, oleje roślinne itd. Jeśli zimą i jesienią nie będziesz w stanie dotrzeć do świeżych składników potraw – postaw na kiszonki, najlepiej te domowej roboty. Odradzamy z kolei spożywanie wędlin, słodyczy oraz ciast – nawet niewielki kawałek tortu może okazać się prawdziwą kaloryczną bombą. 

Jak ćwiczyć, by schudnąć?

Jeśli chcesz schudnąć, po prostu musisz ćwiczyć. Możesz jednak zacząć od niewielkich kroków i stopniowo podnosić poprzeczkę. Na początek wystarczą 3-4 sesje w tygodniu, po 30-45 minut każda. Następnie, w miarę możliwości, możesz zdecydować się na dłuższe sesje treningowe, lub zwiększyć ich ilość. Pamiętaj jednak, że ćwiczenia ponad stan również mogą być niezdrowe. 

W jaki sposób ćwiczyć? To proste – rób to co lubisz. Możesz pływać, jeździć na rowerze, biegać, a w zimie jeździć na łyżwach czy nartach – wybór należy do Ciebie. Pamiętaj jednak, by w trakcie ćwiczeń pobudzać do pracy różne partie ciała. Jeśli nie chcesz ćwiczyć w samotności – świetnym pomysłem będzie zapisanie się na zajęcia do lokalnego klubu fitness.

Jak odpoczywać, by schudnąć?

Pilnuj snu. Pamiętaj, aby każdego dnia wyspać się, w miarę możliwości, odpowiednio długo i komfortowo. Jeśli Twój organizm domaga się drzemki za dnia – podaruj sobie dodatkowe 30 minut wypoczynku. Niedospanie może mieć wiele nieprzyjemnych objawów, tak psychicznych jak i fizycznych, a te z kolei prawdopodobnie sprawią, że nie znajdziesz w sobie motywacji, by dokończyć plan odchudzania. 

Co to jest efekt jo-jo i jak go uniknąć?

Efekt jo-jo jest, niestety, skutkiem błędnie zaplanowanego planu odchudzania. Jeśli w połowie odchudzania zrezygnujesz – musisz liczyć się z pojawieniem się efektu jo-jo. Jeśli zaczniesz zbyt ambitnie – również musisz liczyć się z tym problemem. Dlatego właśnie tak ważne jest, byś odchudzać się zaczął tylko, jeśli jesteś pewny, że dasz sobie radę i nie narzucał sobie nazbyt ambitnych celów. Jak zminimalizować ryzyko wystąpienia efektu jo-jo? Przede wszystkim;

  • Zrezygnuj z diety głodowej
  • Nie zmieniaj nagle diety, zwłaszcza na tę o bardzo niskiej kaloryczności
  • kontroluj postępy – sprawdzaj spadek wagi i obserwuj ciało
  • zacznij ćwiczyć, na początku 3-4 razy w tygodniu przez ok. 30 minut dziennie
  • przed rozpoczęciem odchudzania skonsultuj się z ekspertem, wykonaj zalecone badania
  • powtórz badania już w trakcie odchudzania
  • w trakcie diety nie ograniczaj się tylko do jednej grupy składników. Pamiętaj, że Twój organizm potrzebuje zarówno tłuszczów, jak i cukrów i białka itd. 

Pamiętaj – efekty tzw. diet głodowych bardzo często są tylko pozorne, a efekt jo-jo może się okazać Twoim najmniejszym problemem. 

5/5 - (1)